İlim Dünyamıza Hoşgeldiniz.. ßiร๓illคђiггคђ๓คภiггคђi๓ ..νυѕℓαтıм özℓємiм∂iя..

KaRdEsLiGiN DaIm oLdUgU, sEvGiLeRiN BiRlEsTiĞi, DoStLuKlArIn bItMeDiGi AiLe fOrUmUmUzDa iYi vAkIt gEçIrMeNiZ UmUdUyLa eFeNdIm eDePlE GeLeN HüRmEtLe gIdEr.
 
AnasayfaKapıTakvimSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 VİTİR VE DUHA (KUŞKUK) NAMAZI

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
fatımazeyneb
Admine
Admine
avatar

Mesaj Sayısı : 118
Kayıt tarihi : 19/09/09
Nerden : burdur

MesajKonu: VİTİR VE DUHA (KUŞKUK) NAMAZI   Salı Kas. 17, 2009 10:50 am

VİTİR VE DUHA (KUŞKUK) NAMAZI
2167-Büreyde radiyALLAHu anh'dan: (ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Vitir haktır. Kim vitir kılmazsa bizden değildir. Vitir haktır. Kim vitir kılmazsa biz den değildir. Vitir haktır. Kim vitir kılmazsa bizden değildir." [Ebû Dâvud]
2168-Alî radiyALLAHu anh'dan:
Vitir haktır farz namazı gibi kesin değil dir. Ne var ki ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem bu namazı sünnet edinmiş ve şöyle buyunnuştur: "ALLAH tektir teki sever. Ey Kur'ân ehli! Vitir kılın!" [Sünen ashabı.]
2169-İbn Muhayrîz radiyALLAHu anh'dan: Kenâne oğullarından Muhdecî adında bir adam Şam'da Ebû Muhammed künyeli bir adamın: "Vitir vaciptir" dediğini duymuş. Muhdecî diyor ki:
(Bunu duyar duymaz) Hemen Ubâde b. es-Sâmit'e gidip durumu bildirdim şöyle de di:
Ebû Muhammed yalan söyledi. Çünkü Al lah Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem'in şöy le buyurduğunu duydum:
"Beş vakit namazı ALLAH kullara yazmış tır (farz kılmıştır). Kim küçümseyerek onlar dan şey zayi etmeden hakkıyla yerine getirir se onun için ALLAH'ın onu cennete sokacağına dair verilmiş bir sözü vardır Kim de bunları kılıp görevini yerine getirmezse ALLAH'ın ona verilmiş bir sözü yoktur; isterse azaplandırır isterse cennete koyar."
[Mâlik Ebû Dâvud ve Nesâî.]
2170-İbn Ömer radiyALLAHu anh'dan: (ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Gece kıldığınız namazın sonu tek ol sun!" [Buhârî Müslim Ebû Dâvud ve Nesâî.)
2171-Ebû Eyyûb radiyALLAHu anh'dan: (ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Vitir (namazı) her müslüman üzerine bir haktır. Kim beş rek'at olarak vitir kılmaktan hoşlanırsa yapsın; kim üç rek'at olarak kıl mak isterse yapsın; kim bir rek'at olarak kıl mak isterse öyle kılsın." [Ebû Dâvud]
2172-Nesâî'nin rivayeti: imâ yoluyla kılabilir."
"Dileyen vitri
2173-Başka rivayette hadisin başlangıcı şöyledir: "Kim yedi rek'at olarak kılmak is terse yapsın."
2174-Aişe radiyALLAHu anhâ'dan: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem vitir namazını dört ve üç olarak altı ve üç olarak sekiz ve üç olarak onüç olarak kılardı. Yediden eksik kılmadığı gibi pnüçten fazla da kılmazdı." [Ebû Dâvud]
2175-Ümmü Seleme radiyALLAHu an-hâ'dan:
"ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem vitri onüç rek'at olarak kılardı; yaşlanıp güç süz düşünce yedi rek'at olarak kılmaya baş ladı." [Nesâî ve TimıizîJ
2176-Diğer rivayet: "Beş ve yedi olarak da kılardı rek'at aralarını ne söz ne de selâm ile ayırmazdı."
2177-İbn Ömer ve İbn Abbâs radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Vitir gecenin sonunda tek rek'attır."
2178-Bir başka rivayette: "Gece namazı ikiler ikişerdir. Bitirmek istediğinde sonunda bir rek'at kılar bu surette kıldıklarını teklemiş olursun." [Ebû Dâvud hariç. Altı hadis imamı.]
2179-Alî radiyALLAHu anh'dan:
"ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem mufassal (kısa) sûrelerden yedi sûre ile üç rek'at vitir kılardı. Her rek'atmda sonu Kul hüvellahü ehad (Ihlâs) olmak üzere üç sûre okurdu." [Tirmizî]
2180-İbn Abbâs radiyALLAHu anh'dan: "Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem vitir namazının rek'atlarında Sehbihisme rab-hike'l-al'â Kul yâ eyyühe'l-kâfırûne Kul hü vellahü ehad sûrelerini okurdu." [Nesâî ve Tirmizî]
2181-Ayrıca onun (Tirmizî) ve Ebû Da vud'un Âişe'den içinde: "Üçüncü rek'atte Muavvezeteyn (Felâk ve Nâs'ı) okurdu" kay dı bulunan benzer rivayetleri vardır.
2182-Her ikisinin (Tirmizî ve Ebû Da vud'un) Übeyy b. Kâ'b'dan sonu şöyle olan bir rivayetleri daha bulunmaktadır: "Rükûdan önce kunût yapardı bitirince ise şöyle derdi: «Sübhâne'l-Meliki'l-Kuddûs (üç kere).» So nunu uzatırdı (çekerdi)."
2183-Hârice b. Huzâfe radiyALLAHu anh' dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"ALLAH size deve sürülerinden daha iyi olan bir şey bahsetmiştir ki o da son yatsı ile sabahın doğuşu arasında kılınacak olan vitir namazıdır." [Tirmizî ve Ebû Dâvud.]
2184-Âişe radiyALLAHu anhâ'dan: "Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem gecenin tümünde başında ortasında ve so nunda vitir kılmıştır. Vitri seher vaktinde son bulmuştur."
[Mâlik hariç. Altı hadis imamı.]
2185-Diğer rivayette: "Ölümüne yakın kıldığı vitri seherde son buluyordu."
2186-Câbir radiyALLAHu anh'dan: (ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Kim gecenin sonunda kalkmaktan kor-karsa. gecenin başında vitrini kılsın sonra uyusun. Kim gecenin sonunda kalkmayı umu yorsa bilsin ki gecenin sonu şahitlidir (o va kitte) melekler hazır bulunurlar. Onun için bu daha faziletlidir." [Müslim ve Tirmizî]
2187-Ebû Saîd radiyALLAHu anh'dan: (ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Kim vitir kılmadan uyursa sabah olunca kılsın."
2188-Diğer rivayette: "Kim vitri kılma dan uyur ya da unutursa hatırladığı ya da uyandığı zaman kılsın." [Tirmizî ve Ebû Dâvud.]
2189-Âiz b. Amr radiyALLAHu anh'dan: Ona: "(Vitir namazını kıldıktan sonra uyu yup uyanınca tekrar nafile kılmak isteyen kimse için önceden kıldığı) vitir namazı bozu lur mu?" diye sordular şöyle dedi: "Gecenin başında vitir kıldığın zaman sonunda kılma!" [Buhârî]
2190-Rezîn şunu ilâve etti: ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem'in şöyle buyurdu ğunu duydum: "Bir gecede iki vitir olmaz (kı lınmaz)."
2191-Nâfi' radiyALLAHu anh'dan: "Mekke'de İbn Ömer'le beraberdim. Ha va bulutluydu. Sabah namazını kaçırmaktan endişe etti. Bir rek'at vitir kıldı. Sonra bulut gitti hava berraklaştı. Baktı ki daha geceye vardır. Hemen bir rek'at daha kılıp önceki na mazını çiftledi. Sonra iki rek'at iki rek'at ola rak (nafile) kıldı. Sabah geçmesinden korkun ca bir rek'at vitir kıldı." [Mâlik]
2192-Ümmü Seleme radiyALLAHu an-hâ'dan:
"Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem vitirden sonra iki rek'at kılardı." [Tirmizî]
2193-Aişe radiyALLAHu anhâ'dan: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem vitrin ikinci rek'atında selâm vermezdi."
[Nesâî]
2194-İbn Ömer radiyALLAHu anh'dan: "ALLAH Resıîlü sallALLAHu aleyhi ve sellem vitrin ikinci rek'atında selâm verirdi ve bu es nada bir işi varsa yapılması hususunda talimat verirdi." [Mâlik ve Buhârî.]
2195-İbn Ömer radiyALLAHu anh'dan: Şöyle derdi: "Akşam namazı (üç rek'at ol ması itibanyla) gündüz namazlarının vitri dir." [MâlikJ
2196-Âişe radiyALLAHu anhâ'dan: "Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem yapmayı arzulayıp da insanlar da yaparlar dolayısıyla onlara farz olur diye korktuğu bir ameli yapmazdı. (Örneğin Ben duhâ (kuş luk) namazı kıldığım halde O hiç duhâ nama zı kılmamıştır."
[Buhârî Müslim Muvattâ ve Ebû Dâvud]
2197-Diğer rivayette: "ALLAH Resulü sal lALLAHu aleyhi ve sellem'in duhâ namazını kıl dığını görmedim ben kılardım. Bir ameli bı rakacağı zaman O'na hatırlatırdım."
2198-Nesâî'de: Abdullah b. Şakîk ona (Âişe'ye) dedi ki: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem duhâ (kuşluk namazı) kılaf mıydı?" /
"Hayır! Ancak seferden geldiği zaman kı lardı" cevabım verdi.
2199-Müslim'in bir rivayetinde: Muâze ona (Âişe'ye) sordu:
"ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem duhâyı (kuşluk namazını) kaç rek'at kılardı?" Cevap verdi:
"Dört rek'at kılardı ve ALLAH'ın dilediği kadar da artırırdı."
2200-Ebû Saîd radiyALLAHu anh'dan: ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem duhâ namazını o kadar sık kılardı ki "bir daha bırakmayacak" sanırdık. Bazen de o kadar uzun süre kılmazdı ki "bir daha kılmayacak" derdik. [Tirmizî]
2201-Abdurrahman b. Ebî Leylâ radiyal lahu anh'dan:
Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem'in duhâ namazı kıldığını bize Ümmü Hâni'den başka hiç kimse bildirmedi. (Ümmü Hânî) de di ki: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sel lem Mekke'nin fethinde evime girdi; yıkandı ve sekiz rek'at namaz kıldı. Kıldığı bu na-
mazdan daha hızlı bir namaz görmedim; an cak rükû ve secdesini tam yapmıştı." [Altı hadis imamı.]
2202-Ebû Hureyre radiyALLAHu anh'dan: "Dostum (Peygamber) bana her ay üç gün oruç tutmamı iki rek'at duhâ namazı ve yatmadan önce de vitir kılmamı tavsiye et ti."
[Mâlik hariç. Altı hadis imamı.]
2203-Müslim Ebû Dâvud ve Nesâî'nin de Ebu'd-Derdâ'dan benzeri rivayetleri bulun maktadır.
2204-Zeyd b. Erkam radiyALLAHu anh'dan: O duhâ namazı kılan bir topluluk görmüş de şöyle demiş:
Ah onlar bu saatten başka bir saatte duhâ kılmanın daha hayırlı olduğunu bir bilselerdi! Çünkü ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sel lem şöyle buyurmuştur: "Evvâbîn (tevbekârlar namazı) deve yavrularının ayakları sıcak tan kavruldukları zaman kılınır." [Müslim]
2205-Ebû Zer radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Sizden biri azalarının her birine sadaka vermesi gerekir bir halde uyanır. Her teşbih (SübhânALLAH) bir sadakadır her tahmîd (el-Hamdu lillah) bir sadakadır her tehlîl (Lâ ilahe illALLAH) bir sadakadır her tekbir (Alla-hu ekber) bir sadakadır iyiyi emretmek bir sadakadır kötüden alıkoymak bir sadakadır. Kılınacak olan iki rek'at duhâ narnazı bütün bunların yerini tutar."
[Müslim ve Ebû Dâvud]
2206-Alî radiyALLAHu anh'dan: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem duhâ (kuşluk) namazı kılardı." [Ahmed ve Ebû Ya'lâ]
2207-İbn Amr b. el-Âs radiyALLAHu anh'dan:
Peygamber sallALLAHu aleyhi ve sellem bir müfreze gönderdi. Gittiler düşmanı mağlup edip bir çok ganimet elde ederek geri döndü ler. Aralarmda "Ne kadar çabuk gittik düşma nı ne de kolay mağlup edip ganimetler kazandık" diye konuşmaya başladıklarında ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem onla ra şöyle buyurdu:
"Daha yakın bir savaş alanı daha çok ga nimet ve daha çabuk dönüşü olan bir şey gös tereyim mi? Kim abdest alıp da duhâ namazı nı kılmak için mescide giderse (bilsin ki bu) savaş alanından daha yakın ganimet bakımın dan daha çok dönüş cihetinden daha hızlıdır."
[Ahmed ve Taberânî el-Mu'cemu'l-Kebîr'de leyyin bir senedle.]
2208-Ukbe b. Âmir radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"ALLAH Teâla buyuruyor: «Ey Ademoğlu! Günün başında Benim için dört rek'at namaz kıl; Ben de günün sonunda seni affedeyim»."
[Ebû Ya'lâ ve Ahmed.]
2209-Onun (Ahmed'in) Ebu'd-Derdâ ve Ebû Murre et-Tâifî'den benzer bir rivayeti vardır.
2210-Tirmizî'nin de Ebû Zer ve Ebu'd-Derdâ'dan benzer bir rivayeti vardır.
2211-Taberânî'nin el-Mu'cemu'l-Ke-bîr'inde îbn Ömer ve Nevvâs b. Sem'ân'dan benzeri rivayeti mevcuttur.
2212-İbn Ömer radiyALLAHu anh'dan:
Ebû Zerr'e dedim ki: "Ey amca! Bana bir tavsiyede bulunur musun?"
Cevap verdi: "Ben de aynı şeyi ALLAH Re sulü sallALLAHu aleyhi ve sellem'e sormuştum ve şöyle buyurmuştu:
«Eğer iki rek'at duhâ namazı kılarsan ga fillerden olmazsın. Onu dört rek'at kılarsan âbidler safında yazılırsın; altı kılarsan sana hiçbir günah ulaşmaz; sekiz kılarsan itaatkâr kullardan yazılırsın; on iki kılarsan cennette sana bir köşk yapılır. Hiçbir gün hiçbir gece ve hiçbir saat yoktur ki onda ALLAH'ın kulla rına ihsan ettiği bir iyiliği olmasın. ALLAH kuluna kendi Zâtını zikretme ilhamı gibi bir iyi liği ihsan etmemiştir»." [Bezzâr leyyin bir senedle.]
2213-Taberânî'nin el-Mu' cemu' l-Ke-bîr'inde. Ebu'd-Derdâ'dan leyyin bir senedle benzeri merfû olarak yer almıştır.
2214-Ebû Ümâme radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Güneş doğduğu yerden ikindiden sonra batmak üzere olduğu şeklini aldığında kişi dört secdeli iki rek'at namaz kılarsa onun için o günün tüm sevabı gibi bir sevap olur." (Sa nırım şunu da) dedi: "Günahları da örtülür." (Sanınm şunu da) dedi: "O ölürse mutlaka cennete girer."
[Taberânî el-Mu'cemu'l-Kebir'de leyyin bir senedle.]
2215-Enes radiyALLAHu anh'dan: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sel-lem'i duhâ namazını altı rek'at olarak kılar ken gördüm; sonra onu hiç bırakmadı." el-Hasan dedi ki: "Daha sonra ben de onu hiç terketmedim."
(Taberânî el-Mu'cemu'l-Evsat'la leyyin bir senedle.]
2216-Ebû Hureyre radiyALLAHu anh'dan: "ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem. ne seferde ve ne de başka bir yerde duhâ na mazını hiç bırakmazdı." [Bezzâr zayıf bir senedle.]
2217-Ebû Hureyre radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Duhâ namazına ancak evvâb tevbekâr kişi devam eder."
(Taberânî el-Mu'cemu'l-Ev.ml'Vd leyyin bir senedle.]
2218-Ebû Hureyre radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Kim iki rek'at duhâ namazına devam ederse deniz köpüğü kadar (küçük) bile olsa günahları bağışlanır." [Tirmizî]
2219-Enes radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Kim duhâ namazını on iki rek'at olarak kılarsa ALLAH ona cennette altından bir köşk yapar." [iki rivayet de Tirmizî aittir.]
2220-Ebû Ümâme radiyALLAHu anh'dan:
(ALLAH Resulü sallALLAHu aleyhi ve sellem buyurdu
"Kim sabah namazım cemaatle kılıp da sonra kıldığı yerde beklerse (Güneş bir mız rak boyu yükseldikten sonra) duhâ namazım kılarsa tam ve eksiksiz bir hac ve umre etmiş çesine sevap alır."
[Taberânî el-Mu'cemu'l-Kehîr'de leyyin bir isnâdla.]
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
 
VİTİR VE DUHA (KUŞKUK) NAMAZI
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
İlim Dünyamıza Hoşgeldiniz.. ßiร๓illคђiггคђ๓คภiггคђi๓ ..νυѕℓαтıм özℓємiм∂iя.. :: ♥✿•*¨`*•✿♥ ♥✿•*¨`*•✿♥...::::iSLAM::::....♥✿•*¨`*•✿♥ ♥✿•*¨`*•✿♥. :: ภค๓คz שє ค๒๔єรt-
Buraya geçin: